понеделник, 11 април 2016 г.

Еклери Тандем

И друг път съм казвала колко талантлива племенница си имам. Наред с другите си таланти, тя обича и да готви :-) Една от следващите ми публикации, ще бъде посветена на тортите, които сме правили заедно. Този път ще ви представя еклери. Може би от името се досещате, че в приготвянето им помощник ми беше именно тя - Димана.


Не бях правила еклери от незнаен брой години. Един ден обаче, гледайки Пекарната на Рудолф го чух да казва: "Имам много лесна рецепта за еклери - 100 мл мляко, 100 мл вода, 100 гр. краве масло, 100 гр. брашно, 4 яйца". Използвайки най-бързия си (и грозен :-D) почерк си записах рецептата на един лист. Харесвам Рудолф и исках да опитам тази рецепта. Това, че пареното тесто е капризно ме притесняваше. Търсейки насоки за работа с него попаднах на една прекрасна статия в сайта на Йоана. Там тя дава чудесни съвети за пареното тесто. Ако не сте правили еклери, или пък не ви се получават така, както ви се иска на вас, непременно я прочетете. Там, например, прочетох, че броят яйца не е непременно точен (количеството им зависело от влагата останала в тестото и от големината на яйцата). Това се оказа много полезно за мен в последствие. Затова по-долу в рецептата ще напиша в скоби броят яйца, които сложих аз.


И така. Исках да направя два вида крем и затова изпекох двойна доза от рецептата на Рудолф. От посочените продукти при мен се получиха 80 бр. еклери с приблизителен размер 5-6 см (изпечени).

Ако не разполагате с кухненска везна за продуктите това може да ви бъде от помощ.

Продукти за еклерите:
8 (9) яйца на стайна температура
200 мл прясно мляко
200 мл вода
200 гр. краве масло
200 гр. брашно

Млякото, водата и маслото се слагат в тенджера. Загряват се на умерен огън, докато сместа заври. Когато течността заври, в нея наведнъж, се сипва цялото количество брашно. Бърка се интензивно с дървена лъжица докато се образува тесто, което да се отлепя от страните на съда. Готовото тесто се отстранява от огъня, прехвърля се в купа и се оставя на страни докато поизстине. В книжката на София Смолницка "Сладкарско изкуство" е даден съвет тестото да се охлади до топлината на ръката. Ползвала съм този метод, за да проверя дали тестото е готово да му се добавят яйцата. След като тестото се е охладило до необходимата температура, едно по едно се добавят яйцата, като се бърка след добавянето на всяко едно яйце. Тъй като при добавянето на 8-мото яйце прецених, че тестото е все още твърде гъсто добавих още 1 яйце. Готовото тесто трябва да бъде лъскаво, нито твърде течно, нито твърдо. Тестото се прехвърля в сладкарски пош с гладък накрайник и се шприцоват еклери с желаната големина върху тавичка, застлана с хартия за печене. Аз избрах да са с приблизителна големина 3-4 см. и да са кръгли (Когато се изпекоха бяха около 5-6 см.). Важно е еклерите да са на по-голямо разстояние един от друг. Еклерите се пекат на 190-200 градуса в предварително загрята фурна. За размера, който правих аз печенето ми отне около 20-25 мин. Важно е по време на печене фурната да не се отваря, защото в противен случай еклерите ще спаднат. Изпечените еклери се прехвърлят върху скара, за да изстинат добре преди да бъдат напълнени с крем.



Продукти за първия вид крем:
За първия пълнеж избрах предложението на Йоана Ванилов крем муселин. Към него добавих и кори от лимон и портокал.

800 мл прясно мляко
3 жълтъка
2 яйца
250 гр. захар
60 гр. брашно
50 гр. царевично нишесте
150 гр. студено краве масло, нарязано на кубчета
2 прахчета ванилия
кората на 1/2 портокал
кората на 1/2 лимон

Яйцата, жълтъците и захарта се разбиват добре. Прибавят се брашното, нишестето, ванилията и двата вида кори. Сместа се прибавя на тънка струйка, при непрекъснато бъркане, към свареното и горещо мляко. Сварява се крем. Докато кремът е още горещ съм него се прибавя краве маслото и се бърка докато маслото се поеме. Кремът може да се прехвърли в по-плитък съд, да се покрие с фолио за свежо съхранение. Това ще попречи да се образува коричка, докато кремът изстива. Когато крема е достатъчно изстинал се прехвърля в пош. С помощта на шишче направихме дупки от страни на еклерите и ги напълнихме с крем.
Това количество крем ми беше достатъчно да напълня около 40 бр. еклери. 




Продукти за вторият вид крем:
Тъй като Диманка обича много шоколадовия вкус, за втори вид крем избрах крема за тортата ми "Животински работи", който е по рецепта на Ирина Купенска.

200 гр. черен шоколад
175 гр. крема сирене, на стайна температура
125 гр. меко масло
200 гр. пудра захар
50 гр. какао
300 гр. заквасена сметана

Шоколадът се разтопява на водна баня и се охлажда добре. Крема сиренето и маслото се разбиват отделно. Към тях се добавят пудрата захар, какаото се разбърква. Накрая се добавят вече охладеният шоколад и заквасената сметана.
Тук трябва да обърна внимание, че този крем, ако стегне много не може да се пълни, както съм описала първия пълнеж. Затова тук реших да отрежем капачета на еклерите и да ги напълним с помощта на лъжичка.



В заключение мога да отбележа, че това тесто за еклери ще ми стане л-ю-б-и-м-о! Еклерите са по-мекички от това, че се правят и с прясно мляко в тестото, което пък е огромен плюс в очите на моя съпруг :-) На мен също ми харесаха така. 








2 коментара:

  1. Прекрасни еклери! Досега не съм правила с шоколадов крем, но защо пък да не опитам - вашите изглеждат така апетитни! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много благодаря! Кафявият крем и по-тежичък от млечния, но племеницата ми е категорична, че е шоколадовият е най-най :-)

      Изтриване