неделя, 20 ноември 2016 г.

Добуш торта с карамелов крем и орехи

Споделяла съм вече неведнъж, че от всичко свързано с готвене най-много обичам да правя торти. И в днешно време сме облагодетелствани с изобилие от продукти - експериментираме, опитваме нови вкусове, намираме нови "любими" от тях... Не зная дали сте като мен, но понякога нищо друго не искам освен парче торта като от "едно време".



Продукти:

За блатовете:
2 яйца
12 с.л. прясно мляко
12 с.л. захар
10 с.л. олио
1 пак. амонячна сода (10 гр.)
2 ванилии
2-2 1/2 ч.ч. брашно

За крема:
1,5 литра прясно мляко
1 1/2 ч.ч. захар
3 яйца
10-12 с.л. брашно/натрурално нишесте
125 гр. краве масло (едно малко пакетче)
1 ч.ч. смлени орехи - по желание леко запечени на сух тиган

Чаената чаша за брашното и орехите е с вместимост 250 мл.
Чаената чаша за захарта е 200 мл.

За блатовете: Разбийте яйцата със захарта. Постепенно прибавете прясното мляко и олиото. Смесете амонячната сода и ванилията с малка част от брашното и ги прибавете към горната смес. Добавяйте постепенно останалото брашно. Замесете меко нелепнещо тесто. Разделете го на 5 еднакви топки. При мен се получиха средно по 170 гр. всяка. 
Разточете всяка топка с диаметър поне 26 см*. Пренасяйте ги внимателно с помощта на точилката върху хартия за печене. За да получите хубави кръгли блатове можете да използвате дъното на тавичка за мярка и с помощта на нож да изрязвате излишното тесто. Вижте постъпковите снимки, които съм публикувала в първата ми рецепта за Добуш торта:


Печете блатовете в тавичка, заслана с хартия за печене в предварително загрята фурна на 190-200 градуса докато порозовеят. В моята фурна това отнема 7-10 мин. Пренасяйте изпечените блатове върху решетка до пълното им изтиване.
От изрезките тесто може да си изпечете курабийки. 

*Блатовете значително набухват при печене и затова препоръчвам по-голям диаметър. Аз ги направих с диаметър 24 см и получих торта с височина 10-11 см.



За крема: 
Разбийте яйцата с 1/4 ч.ч. захар. Добавете брашното/нишестето и 500 мл. мляко.
Изсипете останалата 1 1/4 ч.ч. от захарта в съд с незалепващо покритие. Сипете вода в съда колкото захарта да се "намокри". Сложете съда на котлон включен на средна степен (при мен 4 от 6) и карамелизирайте захарта*. Не се притеснявайте, ако сипете повече вода. Карамелът пак ще се получи, но ще стане по-бавно, тъй като количеството вода, което трябва да изври е по-голямо. Ако се налага разбъркване не ползвайте прибор, а просто разклатете леко съда.
Сгорещете останалият литър мляко. Изсипете в него бавно карамела. Препоръчвам ви да ползвате дълбок съд и да сипвате карамела на 2-3 пъти защото се получава едно кипване, което бързо спада, но трябва да внимавате, защото може да се изгорите лошо. Бъркайте с телена бъркалка докато карамелът се разтопи напълно в млякото. Постепенно прибавете яйчената смес и бъркайте докато кремът се свари и сгъсти. Отстранете от огъня. Добавете краве маслото нарязано на кубчета и бъркайте докато се разтопи. Прибавете и смлените орехи. Разбъркайте добре.

* Описала съм как аз карамелизирам захарта. Вие може да го направите по начин, по който сте свикнали.

Тортата се подрежда по класическият начин блат и крем, като кремът трябва да е горещ. Ако искате може като мен да пристегнете първоначално тортата с ринг, за да предотвратите килване и да я сглобявате върху решетка (може да видите как съм направила това с предишната ми торта тук). Оставете тортата на стайна температура докато изстине и след това я приберете в хладилника. Ако ползвате ринг го премахнете едва на следващият ден.

Украсата е въпрос на лично предпочитание. Аз съм заложила на семплата украса - смлени орехи и сметана. Според мен красотата на тези торти е именно в изчистената им визия - "Виж ме, аз съм домашна торта. Не съм накипрена като другите, но по нищо не им отстъпвам." :-)



Рецептата е адаптирана от книга с рецепти на Невяна Кънчева.






Няма коментари:

Публикуване на коментар