събота, 15 май 2021 г.

Питка за Цветница

И друг път съм казвала, че питките са другата ми страст след тортите. Днешата питка я правих за именния ден на дъщерите ми, който е на Цветница.

Начина на оформяне видях в ютуб канала на една дама Добриана Димова. Много ми хареса и реших да го направя и аз. Използвах и нейната рецепта с минимални промени. 

Продукти:
3 яйца /2 жълтъка са за намазване/
400 мл топло прясно мляко
3 с.л. кисело мляко
1 кубче мая /42 г./
1 с.л. захар
1 с.л. сол
1 с.л. оцет
5 с.л. олио/зехтин
1 кг брашно + допълнително за доомесване ако се наложи
***
125 г краве масло - разтопено - за намазняване между корите
семена за поръсване

Приготвяне: Размесете маята със захарта, при бъркането тя се втечнява. Прибавете около 100 мл от прясното мляко и 2-3 лъжици брашно, за да стане на каша. Покрийте съда с кърпа и оставете на топло маята да се активира за около 10 минути. 
Разбийте двата белтъка и яйцето. Добавете киселото мляко, олиото, солта, останалото прясно мляко. Прибавете активираната мая и омесете тестото. Покрийте го с кърпа и оставете да втаса. При мен, тъй като времето беше много топло това отне не повече от 10 минути. Вие съобразете това според температурата на помещението.
За оформянето на питката може да видите клипчето, към което посочих линк горе. Аз ще се опитам да го обясня. 
Разделете тестото на 2 топки, като напрвите едната да е малко по-голяма от другата. 

По-малката я разделете на 8 еднакви топки. Разточете всяка като елипса, намаслете я с масло и я навийте като руло. Сложете 4 рула вертикално и 4 хоризонтално, като се опитате да наподобите плетката на кошница. Преплетете ги, скрийте краищата и ще се оформи нещо като топчица. Сложете я в центъра на тава с диаметър 30 см /но трябва да е дълбока - моята е 7 см/, която сте застлали с хартия за печене, или намаслили с олио.

По-голямата топка я зарделете на 3 топки. Разточете всяка на кора с дебелина около 3 мм, намажете я с масло и ги поставете една върху друга. След това нарежете /така както се реже пица/ 12 еднакви парченца, навийте ги на пурички и ги наредете около питката. Покрийте тавата с кърпа и оставете да втаса. След това я намажете с двата жълтъка, поръсете със семена и изпечете в предварително загрята фурна. Аз пекох първо на 190 градуса за около 10 минути и след това намалих на 180 до доизпичането й.

Да ви е сладко!


Няма коментари:

Публикуване на коментар